Textgrundlage
“Divination: Eldrad´s powers of precognition and prophecy are legendary. After both sides have deployed at the start of a game, the Eldar player may reposition D3+1 units in his army. No unit may be moved outside of its deployment zone.”
Zwei Beispiele aus dem Regelbuch, wie “deployment zone“ definiert wird.
Regelbuch Seite 81: “-Cleanse- Divide the board into four quarters. Both players roll a dice, highest score picks which quarter to deploy in. The other player´s deployment zone is the opposite quarter. Starting with the player that scored lowest, the players take it in turns deploying a unit at a time in their deployment zone, until all their available models are on the tabletop. No unit can be deployed within 18” of the enemy or within 6” of the centre of the table at the start of the game.”
Regelbuch Seite 83: “-Recon- Both players roll a dice, the winner chooses which of the long table edges to deploy in. His opponent gets the opposite deployment zone, so both forces start along the opposite long board edges. Starting with the player that scored lowest, the players take it in turns deploying a unit at a time in their deployment zone, until all their available models are on the tabletop. No unit can be deployed within 18” of the enemy or within 6” of the centre of the table at the start of the game. No unit may be deployed within 24” of the enemy or more than 15” from their own long table edge.”
Zwei weitere Sonderregeln, die interessant sind, um Eldrads Kraft besser zu verstehen.
Regelbuch Seite 75: “-Scouts- … In addition to this rule, after both sides have deployed (including Infiltrators), any Scouts may make a “free move”. This move happens before rolling to see who goes first. All of the normal Movement rules apply.”
Regelbuch Seite 84: “-Infiltrate- Any infiltrators deployed on the table at the start of the game are deployed after all other units. If both sides have infiltrators, toss a coin to determine who goes first and alternate deploying these units. Infiltrators may be set up anywhere on the table that is more than 12” from an enemy unit, if no deployed enemy unit can draw a line of sight to them. Alternatively, they may be set up anywhere on the table that is more than 18” from an enemy unit, even if they can be seen.”
Zur Abgrenzung die Grand Illusion des Gauklers, Necron Codex Seite 30: „-Grand Illusion- A Necron army commanded by the Deceiver may adjust its deployment after the enemy army has deployed but before the first move. This option is exercised after all infiltrators, scouts etc, have moved. The Necron player nominates a unit and rolls a D6. On a 1-3 the unit may be redeployed subject to the deployment rules for the mission. On a 4-6 the unit nominated may be redeployed subject to the deployment rules for the mission and a further unit can then be nominated. This process could result in the entire army being redeployed.”
Erläuterung:
„Deployment Zones“ sind beim Spielfeldviertel klar definiert. Ansonsten gewinnt man die Wahl um eine Seite, und die „Deployment Zone“ definiert sich durch eine Distanz von 12“ bzw. 15“ gemessen ab der eigenen Spielfeldkante rauf auf´s Spielfeld. Das ist die jeweilige „Deployment Zone“. Einheiten werden nun grundsätzlich in dieser „deployment zone“ platziert, KÖNNEN aber bestimmten Abstandsbeschränkungen unterliegen. Zum Beispiel 6 Zoll Abstand von der Mitte oder 24“ Abstand vom Gegner. Diese Abstandsbeschränkungen gelten lediglich während der Platzierung der Einheiten, das ist wichtig zu merken. Diese Abstandsbeschränkungen haben mit der „Deployment“ Zone nix am Hut! Das ganze Viertel ist laut Regelbuch meine Deployment Zone, aber ich darf Einheiten nicht in 6 Zoll um die Mitte stellen und nicht näher als 18“ an den Gegner. WICHTIG: Diese Unterscheidung muss man wirklich begreifen! Die Deployment Zone ist eine grundsätzlich feststehende Größe, oder soll sich bei den 15“ Aufstellungszonen wirklich jedesmal meine Zone ändern, wenn der Gegner eine Einheit stellt. Nein, „Deployment Zone“ und Abstandsbeschränkungen sind unterschiedliche Dinge und müssen unterschiedlich behandelt werden.
Eldrads Kraft wirkt ausdrücklich NACHDEM alle Einheiten platziert wurden! Damit gelten die Beschränkungen hinsichtlich irgendwelcher Mindestabstände nicht mehr, weil wir nicht mehr dabei sind, Einheiten zu platzieren. Sondern Eldrad führt eine „reposition“ durch. Wenn da stehen würde „redeployed“ wie beim Gaukler, alles klar, dann müssten die Platzierungsbeschränkungen gewahrt bleiben.
Eben diese Einschränkungen eines nur nachträglichen „redeployment“ hat Eldrad nicht! Es gibt nur eine einzige Einschränkung für die Einheiten, mit denen eine „reposition“ durchgeführt wird: Sie dürfen nicht aus ihrer „Deployment Zone“ heraus bewegt werden. Weitere Einschränkungen existieren einfach nicht!
Fazit:
Mit Eldrad´s „Divination“ kann der Eldar Spieler NACH der regulären Aufstellungsphase W3+1 Einheiten beliebig in seiner Aufstellungszone repositionieren, ohne Rücksicht auf irgendwelche Mindestabstände, weil die Mindestabstände nur während dem regulären „deployment“ Gültigkeit haben. Der Vergleich mit der „Grand Illusion“ des Gauklers sollte deutlich gemacht haben, wie anders (und besser!) Eldrad´s „Divination“ ist.
Regards
GW-Sammler