Ynnari - FAQ (Xenos 1) November 2017

Designer’s note: As part of our continuing efforts to make sure that matched play remains a fair and competitive way to play Warhammer 40,000, we felt it was necessary to review how Ynnari armies played in light of the changes made in Codex: Craftworlds. When Index: Xenos 1 was first written, Ynnari armies were playtested using the datasheet rules and points values printed in that book. With the introduction of new Stratagems, improvements to several datasheets, and a general reduction in points values for Codex: Craftworlds units (and anticipating similar changes that will be made in Codex: Drukhari and Codex: Harlequins), it was felt that we needed to address the balance of Ynnari armies so that they remain a competitive army to play with, and against, in matched play games.

Das habe ich tatsächlich übersehen (schade, dass die die Neuerungen in den Designer Notes nicht auch mit "magenta" deutlich sichtbar machen...). Danke dafür (nicht, dass es mir jetzt besser geht...). 😉

Der Smiley bringts sehr gut rüber, was ich von dem FAQ halte. 🙂

Ich bin auch nicht davon überzeugt, dass der Eldar-Codex die Ynnari-Spielweise so grundlegend verändert hätte. Aber ich habe halt auch eine sehr einseitige Sicht auf die Ynnari, da ich sie ausschließlich mit Harlequins spiele. Vielleicht gebe ich GW in ihrem Urteil recht, sobald der Harlequin-Codex vorliegt - bislang denke ich immer noch, dass man, neben der Einschränkung, zumindest mehrere "gleiche" Soulbursts hätte zulassen sollen.

Und nach wie vor: Schade um die erfrischend andere Spielerfahrung...
 
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Designer’s note: As part of our continuing efforts to make sure that matched play remains a fair and competitive way to play Warhammer 40,000, we felt it was necessary to review how Ynnari armies played in light of the changes made in Codex: Craftworlds. When Index: Xenos 1 was first written, Ynnari armies were playtested using the datasheet rules and points values printed in that book. With the introduction of new Stratagems, improvements to several datasheets, and a general reduction in points values for Codex: Craftworlds units (and anticipating similar changes that will be made in Codex: Drukhari and Codex: Harlequins), it was felt that we needed to address the balance of Ynnari armies so that they remain a competitive army to play with, and against, in matched play games.
Hm… so gesehen hätte man nur noch die Alternative gehabt, Weltenschiff-Attribute und/oder Kampftrance mächtiger zu machen und die Einheiten dafür teurer zu lassen.
Ob das so besser wäre?

So richtig knorke erscheint mir die Yannari-Änderung nämlich auch nicht, und zwar nicht aus Effektivitätsgründen, sondern weil sie so furchtbar unintuitiv ist (um nicht bei einer Magie-Regel von Simulation zu sprechen).